Aloita uusi vuosi elämäntapamuutoksella

Takana ihanat joulunpyhät, lepoa ja hyvää ruokaa. Olo on rentoutunut ja katse siintää kohti uutta vuotta. Vai miten on?

Tunnemme usein syyllisyyttä siitä, että lomalla repsahdamme ja pilaamme hyvin alkaneen elämäntapamuutoksen. Soimaamme itseämme siitä, ettei meillä ole ollut riittävästi itsekuria pitää muutosta yllä myös lomalla. Pieni takapakki koetaan suureksi esteeksi: ajatellaan, että tässä se nyt oli ja palataan vanhoihin tapoihin.

Repsahdukset ovat osa matkaa

Elämäntapamuutokset vievät aikaa. Niistä tulee pysyviä, vakiintuneita tapoja vasta silloin, kun hyväksymme elämään kuuluvat juhlat ja lomat sekä niiden mukanaan tuomat repsahdukset.

Hetken hengähdystauko tai paluu vanhaan tapaan ei haittaa. Repsahdukset ovat osa elämäntapamuutosprosessia. Ne ovat oppimiskokemuksia, joista saamme vahvistusta kohti haluamaamme muutosta. Harva meistä oppii ajamaan polkupyörää ensimmäisellä yrityksellä. Oppiminen vaatii monia kaatumisia ja paljon harjoittelua, ennen kuin ajo alkaa sujua vaivattomasti.

Kuinka aloitan?

Jokainen onnistunut elämäntapamuutos lähtee liikkeelle ajattelusta. Pohdi siis, mitä oikeasti haluat ja miksi muutos on sinulle tärkeää. Lähteekö motivaatiosi sinusta vai onko se jonkun ulkopuolisen sanelemaa? Sisäinen motivaatio eli oma todellinen tahto on ensimmäinen askel kohti onnistunutta muutosta.

Päätöksen jälkeen on aika toimia. Muutos onnistuu vain kokeilun ja erehdyksen kautta. Jos ensimmäinen kokeilu ei onnistu tai tunnu mielekkäältä, kokeile jotain muuta. Muutos on matka, johon kuuluu se, että toisinaan mennään eteenpäin ja toisinaan taaksepäin – pienin askelin.

Hyväksy, että muutos vie aikaa ja uuden toiminnan vakiintuminen tavaksi kestää pitkään. Päiväkirjaa pitämällä huomaat pienet edistysaskeleet, joista saat motivaatiota kohti lopullista päämäärääsi. Kerää ympärillesi tukiryhmä, joka kannustaa sinua muutoksessasi ja auttaa repsahdusten yli. Muista, että kaikkea ei tarvitse tehdä yksin. Liikunta- ja ravitsemusalan ammattilaiset osaavat auttaa sinut alkuun.

Hyvää matkaa!

Resepti onnistuneeseen elämäntapamuutokseen:

  1. Päätä selkeä tavoite ja aseta välitavoitteita.
  2. Tee aikataulu muutokselle ja varaa aikaa kalenterista.
  3. Aseta tavoite, jonka voit oikeasti toteuttaa arjessasi.
  4. Mieti, miten mittaat edistymistäsi.
  5. Opettele tekemään asioita uudella tavalla.