Uinti ja vesiliikunta ovat tärkeitä terveysliikunnan muotoja. Osa suomalaisista hyödyntää kesäisin mökkijärviä uimiseen, mutta viimeistään syksyllä vesien viilentyessä uimahallien lämpimät kuntoaltaat vetävät uimareita puoleensa. Kuntouintialtaissa veden lämpötila vaihtelee 26-28 asteen välillä. Lasten altaissa ja monitoimialtaissa vesi on lähemmäs 30 asteista.

Poikkeuksen veden lämmöissä tekevät kylmävesialtaat. Kylmäaltaissa lämpötila on vain neljästä kahdeksaan astetta. Kuka niin kylmään veteen haluaa uimaan?

- Moni pulahtaa uimahalliemme kylmäaltaisiin virkistäytymään, kertoo Susanna Bäckström Urheiluhallit Oy:n viestinnästä.

Lähes jokaisessa Urheiluhallien uimahallissa on kylmäuintimahdollisuus.

Kylmällä vedellä on tutkimustenkin mukaan piristävä vaikutus. Dosentti Pirkko Huttusen avantouinnin vaikutuksia käsittelevän tutkimuksen mukaan virkistyminen ja piristyminen johtuu kylmän antamasta hormoniruiskeesta: mielihyvähormonien tuotanto lisääntyy suurissa lämpötilavaihteluissa.

Säännöllinen pulahtaminen kylmäaltaaseen kannattaa

Kylmä vesi virkistää, mutta kylmässä vedessä pulahtamisella on myös lukuisia muita terveyshyötyjä.

Kylmäuinti parantaa kylmänsietoa ja aineenvaihduntaa. Suomen Ladun toteuttaman talviuintikyselyn mukaan kaksi kolmesta kylmäuimarista koki mielenvireyden parantuneen ja stressin vähentyneen kylmäuinnin myötä. Lisäksi yli puolet kylmäuimareista kertoi flunssaoireiden selvästi vähentyneen. Useat sanoivat myös unen laadun parantuneen. Monille kylmässä pulahtaminen toi helpotusta erilaisiin särkyihin.

Kylmäaltaiden kylmästä kylvystä kannattaa siis ottaa ilo irti pulahtamalla sinne säännöllisesti.

Urheiluhalleilla kylmäallas löytyy kaikkiaan viidestä uimahallista: Kalliosta, Kontulasta, Malmilta, Mäkelänrinteestä ja Vuosaaresta (Töölön uimahalli on remontissa syksyyn 2019).

Kylmäaltaassa pulahtaminen sopii lähes kaikille, mutta sairauksista kärsivien tulee neuvotella lääkärin kanssa harrastuksen aloittamiseen liittyvistä riskeistä. Suosittelemme tutustumaan kylmäuintia koskeviin vinkkeihin ja turvallisuusohjeisiin. Alla olevaan kuvaan on koottu hyviä vinkkejä ensikertaisille.

Kuva: Katoni

Kirjoittaja: Marjoannika Nyman

Marjoannika on kuntouimari ja vilukissa, joka pitää erityisesti kylmäuinnista saatavasta energiapiikistä ja kokonaisvaltaisesta lämmöntunteesta. Hän on vaikuttunut brittiläisen Lewis Pughin kylmäuintisuorituksista arktisissa valtamerissä osana valtamerten suojelukampanjaa.