Eija Holmala

On ollut ilahduttavaa havaita viimeisten vuosien aikana, miten miesten määrä ryhmäliikunnassa on pikku hiljaa kasvanut. Vaikka Tarmo kirjoituksessaan ihmetteleekin mieskatoa, se ei tarkoita sitä, että miehet olisivat tunneilta johonkin hävinneet. He eivät vain ole vielä löytäneet ryhmäliikuntaa kunnolla harrastuksekseen. Miten saisimme miehet innostumaan jumpista?

Tuntien valikoima on monipuolistunut, joten laajasta tarjonnasta jokainen löytää varmasti oman suosikkinsa. Seuraavassa muutamia hyviä vinkkejä, miksi kannattaa kokeilla ryhmäliikuntaa. Näillä tunneilla ei ole hankalia askelluksia tai monimutkaisia liikkeitä, joten niistä on helppo aloittaa.

• Kun kaipaat vaihtelua salitreeniin, mene Fix teho -, trx- tai kahvakuulatunnille, jotka ovat erittäin toiminnallisia ja tehokkaita treenejä.
• Jos vatsa- ja keskivartaloliikkeet jäävät helposti väliin, kokeile core & venyttelyä tai Fix pilatesta – seuraavana päivänä tunnet omistavasi vatsalihakset!
• Bodypump ja sisäpyöräily sopivat hyvin kuntosalin palauttaviksi harjoitteluiksi.
• Erilaista aerobista treeniä saat kuntonyrkkeilystä, kuntothaiboxingista tai bodycombatista. Tai kokeile uutta syke & fit -tuntia.
• Kaikkihan kaipaavat venyttelyä, joten silloin kannattaa osallistua venyttely- tai kehonhuolto & liikkuvuustunneille. Myös Fix jooga on hyvä vaihtoehto.

Jos mietit miehenä, ettet kehtaa mennä naisten joukkoon, niin se huoli on todella pieni. Sinut otetaan ilomielin vastaan. Tervetuloa siis mukaan!

Kursseilta kipinä
Kuntosaliharjoittelu kannattaa aloittaa varaamalla aika ohjelman tekoon. Saat juuri sinulle sopivan ohjelman. Sarja- ja kausikorttilainen saa ohjelmanlaadinnan edullisesti kahdella kympillä. Hyvänä vaihtoehtona on myös Tutustu kuntosaliin -kurssi, jossa ryhmä tapaa viisi kertaa ohjaajan opastuksella.

Syksyllä haluat ehkä vielä liikkua mahdollisimman paljon ulkona, joten voisit aloittaa juoksun tai harjoitella sitä hieman aktiivisemmin. Voit valita Tutustu juoksuun -kurssin, jonka tavoitteena on pystyä juoksemaan 5 kilometriä 10 viikon jälkeen. Jos taas olet jo jonkin verran lenkkeillyt, Juoksukurssi 1 on hyvä valinta, jonka tavoitteena on 10 kilometrin lenkki.

Startti-painohallintakurssilta saat kunnon aloituksen elämäntaparemonttiisi. Saat konkreettiset ohjeet terveelliseen ruokavalioon. Lisäksi pääset tutustumaan erilaisiin liikuntalajeihin. Kurssin kokonaiskesto 12 viikkoa, joten ehdit saamaan hyviä tuloksia.

Monen vesijuoksutekniikka kaipaa hiomista, joten suosittelen vesijuoksukursseja. Näin saat paremman vesijuoksutekniikan ja lisähaastetta treeneihisi.

Ps. Jaa omat liikuntafiiliksesi somessa #urheiluhallit
Urheiluhallit Facebookissa & Instagramissa