Luin hiljattain Martha Beckin kirjan Onnellisuusdieetti, joka sisältää kymmenen toimintamallia, joiden pitäisi auttaa saavuttamaan onnellisempi elämä. Koska joulun jälkeen annetaan yleensä ruokadieettiohjeita, jaan teille niiden sijaan nyt kirjasta kolme helposti toteutettavaa vinkkiä. Nämä vinkit ovat monelle tuttuja, mutta monesti onni tuleekin yksinkertaisista asioista. Kokeile, toimivatko nämä sinulla.


Älä tee mitään – pysähdy hetkeksi

Jatkuva touhuaminen hiljentymättä koskaan kuuntelemaan sisintään on kuin pitäisi navigointilaitetta päällä koko ajan. Paras tapa murtautua kaikkien esteiden läpi on päästä käsiksi omaan itseesi, hiljaisuuteen, joka on syvemmällä kuin aistisi tai mielesi. Älä tee mitään -ajatus onnistuu, kun malttaa olla hetken lomalla omasta elämästään. Ripusta Varattu-kyltti oveesi ja varaa itsellesi joka päivä 15 minuuttia, jolloin et anna kenenkään tai minkään häiritä sinua. Istu hiljaa paikallasi ja keskity hengittämiseen, silloin ajatukset eivät niin harhaile. Anna kehosi ja mielesi rentoutua.

Luo – tee jotain uutta tai erilaista

Jokainen osaa luoda, mutta moni ei ajattele, että se mitä itse tekee, on luovuutta. Jokainen ongelman ratkaisu arjessakin on luovuutta. Jos tuntuu, että ei heti keksi ratkaisua, kannattaa heitellä ilmaan kymmenen erilaista järjettömältä tuntuvaakin tapaa ratkaista asia. Pääasia on, että innostuu keksimään jotain. Joskus auttaa se, että alkaakin tehdä jotain ihan muuta, mikä ei millään tavalla liity ongelmaan. Näin vastaus voi tulla kuin tyhjästä. Rutiinit usein sitovat luovuuden, joten muuta joitain tapojasi toimia ja katso, miten ajatuksesi alkavat rullata. Sekin, että kulkee eri reittiä töihin tai istuu eri tuolilla ruokapöydässä, on jo rutiineista irtautumista ja jonkin uuden kokemista .

Hymyile – naura paljon

Hyvänä tavoitteena on nauraa vähintään kolmenkymmentä kertaa päivässä. Jos määrä tuntuu äkkiseltään suurelta, kannattaa muistaa, että tyypillinen pikkulapsi nauraa yli neljäsataa kertaa päivässä. Kirjaapa ylös jonakin päivänä, kuinka monta kertaa naurat. Jo pelkkä hymyilme saa paremmalle tuulelle. Ja hymyä kannattaa jakaa. Hymyile ventovieraalle, niin varmasti saat hymyn takaisin ja se tuntuu hyvältä.

Liikunta auttaa

Liikunta voi käyttää apuvälineenä näihin kolmeen vinkkiin. Jooga, pilates tai venyttelytunti auttaa rauhoittumaan ja keskittymään omaan itseen. Uinti tai vesijuoksu voi olla meditatiivinen kokemus. Tai jos kuntosalilla keskittää ajatukset työtätekevään lihakseen tai palloilussa joka lyöntiin tai heittoon, ajatukset eivät harhaille muualle. Luovuutta saat, kun kokeilet jotain uutta liikuntatuntia tai lajia tai teetät itsellesi uuden treeniohjelman. Hymyä ja iloa saa varmasti monella eri tavalla kuntoilun lomassa, joko ohjaajan tai kaverin saattelemina.Onnellisempaa kevätkautta.