Pekka Laitinen

Turhan usein liikuntaharrastusten oletetaan liittyvän tiettyyn ikään tai elämänvaiheeseen. Liikunnasta saatava nautinto ja kiistattomat terveydelliset hyödyt ovat niin merkittävät, että jokaisen kannattaa liikkua, olkoon ikä mikä tahansa. Jos kipinää ei vielä ole saanut, koskaan ei ole myöhäistä aloittaa.

Liikkumattomuudesta on muodostunut sekä kansainvälinen että kansallinen ongelma. Päivittäinen liikunta on vähentynyt merkittävästi. Vain neljäsosa aikuisista saavuttaa suositusten mukaisen määrän liikuntaa päivän aikana. Myös yhä useamman lapsen liikunta jää liian vähäiseksi.

Urheilukansamme rapistuu istuen
Elämme hieman harhassa pitäessämme itseämme edelleen urheilukansana. Tutkimusten mukaan vietämme jopa kolme neljäsosaa valveillaoloajasta maaten, istuen tai seisten. Tämä koskee kaikkia ikäluokkia lapsista ikääntyneisiin. Istuminen on fyysistä passiivisuutta ja kuluttaa energiaa vain hiukan enemmän kuin makaaminen. Lisäksi se vaarantaa terveyttämme paljon enemmän kuin yleisesti on tiedetty.

Liikuntaa tunti päivässä
Liikunnan lisääminen tulisikin ottaa kansalliseksi kärkihankkeeksi. Ensimmäisenä tavoitteena voisi olla, että jokainen suomalainen liikkuu vähintään tunnin päivässä. Liikkumattomuuden yleistyminen on ollut usein esillä yhteiskunnallisessa keskustelussa. Ongelman esiin nostaminen onkin hyvä lähtökohta, mutta sen lisäksi tarvitaan käytännön toimia. Millään ohjelmalla tai julkilausumalla asiaa ei yksistään ratkaista, vaan se edellyttää meitä jokaista muuttamaan arkista tapaamme toimia. Kyse on varsin pienistä ja helposti toteutettavista muutoksista, jotka parantavat elämänlaatuamme.

Aika kalenteriin
Liikkeen lisääminen lähtee meistä itsestämme. Usein syytetään kiireistä arkea. Tosiasiassa meillä jokaisella on aikaa liikuntaan, jos vain niin haluamme. Oiva apuväline ajan varmistamiseen on kalenteri. Kun merkitset kalenteriisi liikuntahetket ja ehkä vielä muistutukset istumisen vähentämisestä, niin viikoittainen arki rytmittyy helposti ja aikaa liikuntaan löytyykin.

Itse kullekin tulee silloin tällöin taukoja liikuntaan. Kun palaa liikunnan pariin, havahtuu siihen loistavaan fiilikseen liikunnan aikana ja sen jälkeen. Sitä tunnetta kannattaa tavoitella. Ota perhe tai ystävä mukaan ja kokeile liikunnan eri mahdollisuuksia, vaihtoehtoja kyllä löytyy. Tule nauttimaan liikunnan riemusta ja irrottaudu arjesta vaikka virkistävän veden maailmassa, kuten Ville Haapasalo tekee.