Astmaatikko voi liikkua turvallisin mielin, kun astma on tasapainossa. Sopiva liikunta parantaa peruskuntoa,
 

vähentää rasitusperäisiä hengitystieoireita ja estää jopa sairauden etenemistä.

Moni astmaatikko välttelee liikkumista oireiden pahenemisen pelossa. Tasapainossa oleva astma ei kuitenkaan yleensä rajoita liikkumista. Useat huippu-urheilijat Hanna-Maria Seppälästä David Beckhamiin ovat astmaatikkoja. Ja vaikkei huipulle tähtäisikään, liikunta on tärkeä osa astman omahoitoa.

”Astmaatikon on ensiarvoisen tärkeää valita itselleen sopiva liikuntamuoto omien mieltymystensä ja terveydentilansa mukaan. Liikunnan rasittavuus pitää suhteuttaa omaan kuntoon ja liikkumisen on oltava mukavaa, jotta sitä tulee tehtyä säännöllisesti”, sanoo liikuntasihteeri Tommi Yläkangas Allergia- ja Astmaliitosta.

Hyviä matalan kynnyksen lajeja ovat esimerkiksi kävely, vesijuoksu ja kuntosaliharjoittelu, koska niissä liikunnan rasittavuutta on helppoa säädellä itse.

”Kunnon kehittyessä voi siirtyä rasittavampiin lajeihin. Kun hengästymiskynnys nousee, astmaoireet vähenevät arjessakin”, Yläkangas toteaa.

Rohkeasti kokeilemaan

Uimakouluvastaava Jannika Kuhlefeltilla on ollut infektioastma syntymästä saakka, mutta sairaus ei ole hänen liikkumistaan suuremmin haitannut.

”Astma vaikuttaa liikkumisessani lähinnä lajivalintoihin. Minulle raskainta on juosta. Uinti on paljon parempi vaihtoehto aerobiseen harjoitteluun”, hän sanoo.

Silloin kun Jannikan astma oireilee pahemmin, hänellä saattaa olla pidempiä liikuntataukoja. Terveinä kausina hän voi liikkua normaalisti ja huomaa pian, miten kunto paranee, keuhkot vahvistuvat ja olo tuntuu kaikin puolin paremmalta.

”Jos omaa lajia ei ole vielä löytynyt, astmaatikon kannattaa kokeilla rohkeasti uusia lajeja ja etsiä itselleen sopiva liikuntaryhmä tai -kaveri. Porukassa tulee liikuttua säännöllisemmin ja samalla on mukava vaihtaa kuulumisia”, Yläkangas kannustaa.

Voiko astmaatikko käydä turvallisesti uimahallissa?

Uimahallissa uimisen sopivuudesta astmaatikoille on keskusteltu pitkään. Uimahalleissa käytettävien kemikaalien, erityisesti kloorin, on epäilty aiheuttavan oireita astmaatikoille.

”Uimahallissa uimisen ja astman välillä on tutkimuksissa löydetty yhteys vain yhden ryhmän, huippu-uimareiden, keskuudessa. Muissa tutkituissa ryhmissä uiminen aiheuttaa vähemmän astmaoireita kuin esimerkiksi juokseminen tai pyöräily”, toteaa Yläkangas.

Astmaatikko voi siis hyvin käydä uimahallissa, ja uinti onkin erinomainen laji astmaatikoille. Uinti kehittää tehokkaasti hengityselimistöä ja vahvistaa ylävartalon lihaksistoa. Uimahallin kostea, lämmin sisäilma sopii hyvin astmaatikoiden keuhkoille, eivätkä katu- ja siitepöly ja kylmä pakkasilma häiritse liikkumista.

Maltti on valttia astman kanssa

• Aloita liikkuminen maltillisesti ja lisää kuormittavuutta vähitellen. Hengitysteiden supistumisriski lisääntyy liikunnan rasittavuuden ja hengittämisen määrän kasvaessa.

• Ota tarvittaessa avaavaa lääkettä jo ennen liikkumista. Pidä lääkkeet varalta mukana.

• Pidä taukoa liikunnasta hengitystietulehdusten aikana ja jälkeen. Varaa toipumiseen kaksi kertaa aika, joka meni sairastamiseen.

• Pahimman siitepölykauden ja kovien pakkasten aikaan on usein parempi liikkua sisätiloissa.