Lihaksia voi vahvistaa, vaikka käsi olisi paketissa tai käveleminen onnistuisi vain kyynärsauvoilla. Paraneminen vauhdittuu, kun vamman tai leikkauksen jälkeen liikkuu sen verran, minkä kipu, oma vointi ja lääkärin määräykset sallivat. 


Vamma, leikkaus tai sairaus pakottaa pitämään jonkin aikaa taukoa omista liikuntaharrastuksista. Kokonaan liikuntaa ei useinkaan tarvitse jättää kuin lyhyeksi ajaksi. Päinvastoin, liikunta on tärkeä osa kuntoutumista. Esimerkiksi polven tai lonkan tekonivelleikkauksen jälkeen potilas autetaan pystyyn ja liikkeelle harjoittelemaan kävelyä heti leikkausta seuraavana päivänä. Jumppaaminen aloitetaan sängyssä saman tien. Jalkeilla olo nopeuttaa toipumista myös esimerkiksi selkäleikkauksen jälkeen. Rintasyöpäpotilaille suositellaan hoitojen jälkeen liikunnallista kuntoutusta – se ehkäisee esimerkiksi luukatoa ja parantaa lihaskuntoa ja jaksamista.

Liike on lääkettä

Jos jalkavamma estää lenkkeilemästä tai pelaamasta, kuntosalilla voi vahvistaa vartalon ja käsien lihaksia ja tervettä jalkaa. Samalla on tärkeää jumpata vammautunutta jalkaa kuntoutusohjelman mukaisesti. Lempeä, niveliä kuormittamaton vesiliikunta sopii kuntoutumiseen mitä erilaisimpien vammojen ja leikkausten jälkeen. Kivun ja oman voinnin sallimissa rajoissa liikkuminen nopeuttaa paranemista, kohentaa mielialaa ja pitää yllä lihaskuntoa. Jos lääkäri on määrännyt liikuntataukoa, se on kuitenkin maltettava pitää, jotta vamma ei uusiutuisi eikä toipuminen pitkittyisi.

Tsemppiä tarvitaan

Loppukädessä jokaisella on vastuu omasta terveydestään ja toimintakyvystään. Se, miten hyvin vamma paranee tai miten hyviin tuloksiin leikkauksella päästään, onkin paljolti kiinni potilaan omasta aktiivisuudesta ja motivaatiosta. Kuntoutuminen vaatii kovasti sekä henkistä että fyysistä työtä ja sinnikkyyttä. Siihen on toisilla paremmat edellytykset kuin toisilla. Jos kuntoutuminen edistyy kehnosti, kyse ei yleensä ole ohjeiden puutteesta, vaan siitä, että potilas jää yksin eikä saa kaipaamaansa tukea. Kuntoutuminen saattaa kestää pitkään, ja moni tarvitsisi tukea, kannustusta ja motivointia matkan varrella.

Apua kuntokeskuksesta?

Kuntokeskusten liikunta-ammattilaisilla voisi olla kuntoutumisen tukemisessa uusi, merkittävä rooli. He voisivat edistää kuntoutusta lääkärin liikuntalähetteellä, suunnitella asiakkaalle liikunta-aktiviteetteja, joissa on huomioitu vaivan asettamat rajoitukset ja motivoida asiakasta huolehtimaan itse toimintakyvystään ja hyvinvoinnistaan. Tällaisessa lääkärikeskuksen ja liikunta-alan ammattilaisten yhteistyössä asiakas kävisi lääkärissä aika ajoin tarkistamassa, että kuntoutuminen on menossa oikeaan suuntaan ja toimintakyky paranemaan päin.

Miten voin edistää kuntoutumistani?

  • Vaadi aktiivisesti kuntoutussuunnitelmaa. Esimerkiksi leikkauksesta kuntoutuminen pitäisi olla mietitty siellä, missä leikkauskin on tehty.
  • Pyydä tukikäyntejä fysioterapeutille, joka voi aika ajoin tarkistaa, että kuntoutumisesi on menossa oikeaan suuntaan.
  • Ota selvää ja kysele, pyydä neuvoja ja ohjeita. Lähin paikka vastausten hakemiseen on oma terveysasema.
  • Kanna oma vastuusi ja sitoudu kuntoutussuunnitelmaan. Vain sinä itse voit kuntouttaa itseäsi. Palkinnoksi kärsivällisyydestä ja sinnikkyydestä saat paremman toimintakyvyn.
  • Jos tarvitset tukea, mieti, voisiko liikunnanohjaaja, oma ohjaaja tai fysioterapeutti auttaa.
Asiantuntija: tutkimusjohtaja, lääketieteen tohtori Riitta Luoto, UKK-instituutti
www.urheiluhallit.fi/omaohjaaja