Riitta Koivunen ja Tiia Saastamoinen ovat löytäneet juoksemisen riemun. Siihen vaadittiin oma halu ja JuoksuStartti-kurssi, jonka innostavat ohjaajat ja hyvä yhteishenki auttoivat löytämään uuden harrastuksen.

Sopiva tavoite ja halu kehittyä saivat liikkeelle

Riitta Koivusella oli takana säännöllisen epäsäännöllinen lenkkeilyharrastus. Juoksukurssin ilmoitus lehdessä kuitenkin herätti kiinnostuksen: mitä jos lajiin saisi paremman tekniikan ja muutenkin jotain uutta ulottuvuutta? Ohjelmalle asetettu tavoite, kymmenen kilometrin juoksumatkan saavuttaminen, tuntui sopivalta, ja Koivunen löysi itsensä JuoksuStartista.

Koska juokseminen on periaatteessa aika yksitoikkoista puurtamista, vaatii innon löytäminen oikeat aseet. Niitä kurssilla oli Riitan mukaan hyvin: “Ohjaajille iso kiitos! Katja ja Henna olivat todella huippuohjaajia ja hienoja motivaattoreita, juuri oikealla tavalla positiivisia ja siksi sopivia vetämään kurssia. Lisäksi kurssi alkoi sopivan kevyistä harjoitteista ja joka kerralla tehoa ja määrää lisättiin. Aina sai uutta ulottuvuutta tekemiseen. Tämä oli kokemuksena enemmänkin kuin menemisen väärti!”

Kotitehtävistä puhtia tekemiseen

Osallistujat saivat viikoittain kotitehtäviksi erilaisia juoksuharjoituksia. Ne kertasivat edellisellä kerralla läpi käytyjä asioita sekä alustivat tulevan kerran harjoitteisiin. “Niiden avulla pysyi hyvä tekemisen rytmi päällä ja tuli tehtyä kolme tehokasta treeniä viikossa”, Riitta kertoo.

Nyt silmissä siintää jo seuraava askel: JuoksuStartti 2, joka alkaa helmikuussa. “On kiva tietää, että silloin pääsee jatkamaan. Sen ajatuksen voimalla tahtoo pitää itsensä kunnossa siihen saakka, ettei sitten joudu aloittamaan ihan alusta kaikkea. Tuleva kurssi loppuu Helsinki City Runiin, joten se puolimaraton on tietysti siinä tavoitteena.” Yhtä tärkeää kuin itselle asetetut tavoitteet on juoksuharrastuksen helppous ja sen aikaansaama hyvä olo: “Juoksemaan voi lähteä koska tahansa ja missä tahansa, se ei katso paikkaa tai aikaa. Siksi se on niin kätevää ja sopii kiireistenkin ihmisten elämänrytmiin. Ja siitä tulee hyvä olo. Pää on jotenkin paremmassa tilassa. Kyllä ihmisen pitää liikkua ihan yhtä lailla kuin elää muutenkin kohtuullisen terveellisesti. Tätä ilosanomaa pitäisi varmaan jakaa eteenpäin. Juoksemaan ehtii aina, ja siinä saa ihanasti tyhjennettyä pään muista ajatuksista.”

Tavoitteena tekniikka ja kunnon kohottaminen

Tiia Saastamoiselle ajatus lähteä juoksukurssille tuli alun perin ystävän innoittamana. Itse ohjelma ylitti huimasti kaikki odotukset. ”Meillä oli uskomattoman hyvä yhteishenki. Seuraavaa kertaa odotti aina mielenkiinnolla, että minkälainen lenkki ja minkälainen tunti on tulossa”, Tiia nauraa.


Juokseminen on erinomainen tapa pysyä kunnossa kaiken aikaa. Juoksua voi harrastaa missä vain ja milloin vain, joten se antaa mukavan vapauden kuntoiluun. Maaliskuussa alkavalla JuoksuStartti 1 –kurssilla rakennat kestävyyspohjaa ensi kesään. Tavoitteena voisi olla vaikka Naisten Kymppi tai ihan vaan kunnon kohotus ja juoksun ilon löytäminen. Helmikuussa alkavalla Juoksustartti 2-jatkokurssilla tähtäimenä on toukokuun Helsinki City Run-puolimaratonille, jossa matkaa kertyy huimat 21 kilometriä.

JuoksuStartti 1 - tavoitteena 10 km

Jos sinulla on kohtuullinen kuntotaso, JuoksuStartti sopii myös sinulle. Aiempaa juoksukokemusta ei tarvita. Kurssilla opit juoksemaan teknisesti paremmin, sopivalla vauhdilla sekä vaihtelevin harjoituksin. Saat hyviä ideoita omiin lenkkeihin ja juoksijan kotiharjoitteluun. Saat kuntosi nousuun ja askeleen rullaamaan. 

Pasila to klo 17.15-18.15 (6.3.-22.5.)
Hinta 160 € (kuntotesti + 9 kertaa)
Ilmoittaudu kurssille

JuoksuStartti 2  - tavoitteena ½ maraton

Juoksustartti 2-jatkokurssi sopii Juoksustartti-kurssin käyneille, tai jo itsenäisesti harjoitteleville. Jatkokurssilla nostat kuntoasi, opit juoksemaan vaihtelevin harjoituksin sekä sinulle sopivaa puolimaratonvauhtia. Kurssin alkuun jokaiselle tehdään kuntotestaus juoksumatolla ja samalla analysoidaan juoksutekniikkaa. Kurssilla käydään läpi myös juoksijan ravintoa sekä harjoittelun rytmittämistä.

Pasila ke klo 18.45-20.00 (26.2.-7.5.)
Hinta 175 € (kuntotesti + 9 kertaa)
Ilmoittudu kurssille