Vasemmalta: Daniela Westerlund, Roosa Räsänen ja Tiltu Siltanen

Naisten salibandyliigan joukkue SB-Pro innostui polkemaan kuntopyörätestin FIX Pasilassa. Testistä saatiin hyviä työkaluja entistä yksilöllisempään ja tavoitteellisempaan harjoitteluun.

Daniela Westerlund on pelannut salibandyä kuusi vuotta, SB-Pro:ssa nyt toista kautta. Lajissa häntä viehättää sen vaatima fyysinen voima, nopeus ja kestävyys sekä pallonkäsittelytaito. Kesäisin joukkuelajeista innostunut Daniela pelaa edelleen jalkapalloa, mutta yleisurheilulle ei aika enää riitä.

Mäkelänrinteen urheilulukiolaisen elämä on varsinkin luku- ja pelikauden aikana kurin­alaista, sillä joukkueen yhteisiä ja omia harjoituksia tulee joskus kahdetkin päivässä. Daniela pelaa pääosin hyökkääjänä sekä naisissa että A-tytöissä.

- Pelaan kauden kerrallaan. Koulu pitää saada ensin loppuun. Sitten voisin lähteä ehkä vuodeksi Sveitsiin pelaamaan.

Danielalle kuntopyörätestaus oli uusi kokemus.

- Osasin ennakkotietojen perusteella varautua jalkojen väsymiseen ja niin tosiaan kävi. Oma kuntotasoni osoittautui ehkä ihan vähän paremmaksi kuin olin ajatellut. Keho palautui testistä nopeasti.

Danielan kanssa testiin osallistuivat myös Roosa Räsänen ja Tiltu Siltanen.

- Testistä jäi tosi hyvä fiilis. Sai tietää enemmän omasta kunnostaan ja sykealueistaan. Joukkueen kannalta myös hyvä, koska jokainen sai henkilökohtaiset ohjeet omaan treenaamiseensa, Roosa kommentoi.

- Tykkään testailla itseäni. Tätä testiä odotin saadakseni mustaa valkoisella, jotta pystyisin löytämään balanssin eri osa-alueiden kesken ja optimoimaan harjoitteluni, Tiltu lisää.

Yksilölliset harjoitusohjelmat testituloksia hyödyntäen
Idea nurmijärveläisen naisjoukkueen kuntopyörätestistä oli SB-Pron liigajoukkueen fysiikkavalmennuksesta vastaavan Jouni Hämäläisen. Hänelle FIX Pasila oli entuudestaan tuttu paikka, ja hyvä paketti mahdollisti testin toteutuksen.

- Tietääkseni mikään muu naissalibandyjoukkue ei ole hyödyntänyt tätä testiä, vaikka se antaa hyvät tiedot pelaajien sykerajoista ja mahdollisista heikkouksista. Tulosten pohjalta tein jokaiselle kesäksi henkilökohtaisen harjoitusohjelman. Siinä vaihtelivat helpot, keskiraskaat ja raskaat viikot ja otettiin huomioon urheilun ohella myös muu elämä.

Urheilijana kehittyminen vaatii hyvän peruskestävyyspohjan
Kun testiaseman vastaava Kirsi Alanen kävi pelaajien kanssa läpi testipalautteen, Jouni nyökkäili tyytyväisenä.

- Innostuneilla kilpaurheilijoilla on taipumusta harjoitella koko ajan täysillä. Eivät he tahdo uskoa, kun minä sanon, että opetellaan liikkumaan hiljaa. Mutta kun sen sanoo ulkopuolinen asiantuntija, aletaan miettiä, mistä on kyse.

Kirsi painottaa, että peruskestävyyden rakentamiseen tarvitaan aikaa.

- Vasta kun pohja on kunnossa, pystyy treenaamaan täysipainoisesti. Tekemällä erilaisia viikkoja ja harjoituksia sekä antamalla keholle erilaisia ärsytyksiä asiat menevät eteenpäin. Kehon tuntemukset kannattaa opetella sisäistämään. Silloin ei tarvitse kulkea aina mittarin kanssa. Eikä saa unohtaa, että ensin tulevat ravinto ja lepo, vasta sitten liikunta.

- Uusintatesti ennen kauden alkua ei ole tarpeen koko joukkueelle, osalle kylläkin. Näiden kohdalla saadaan selville, mitä kesäharjoittelulla on saatu aikaiseksi ja lisäksi saadaan varmuus siitä, millaisilla tehoilla harjoittelukausi pystytään aloittamaan. Toisille seuraava ajankohta olisi seuraavan kauden päätyttyä. Tärkeää kuitenkin on, että testit olisivat vertailukelpoisia, jolloin testi tulee suorittaa samanlaisena ja samana harjoituskautena.

Tutustu kuntotestipalveluihin.