Kuntotesti on mainio apuväline. Siinä hyvinvointia tarkastellaan kokonaisuutena. Kun testitulokset käy läpi ohjaajan kanssa, niistä saa hyvän tuen ja kannustimen niin kuntoilun aloittamiselle kuin kunnon kehittymisen seurannallekin.

Sopii kaikille

Pasilan kuntotestiaseman toiminnasta vastaava liikunnanohjaaja Kirsi Alanen on seurannut ja ohjannut lukuisien erilaisten asiakkaiden testejä. ”Kuntotesti on turvallinen ja sopii kaikille perusterveille ihmisille. Ikä, koko tai liikuntatottumukset eivät ole esteenä. Yleensä asiakkaalla on mielessään jo jokin tavoite testiin tullessaan. Monella päätös koskee elintapojen remonttia ja kuntoilun aloittamista. Joku haluaa tietää, mihin kuntoluokkaan nykykunnollaan sijoittuu. Aktiivikuntoilijalle testi kertoo, miten harjoittelu on vienyt eri osa-alueita haluttuun suuntaan.”

Ovatpa testiintulon syyt ja tulokset mitkä tahansa, niillä on vahvasti motivoiva vaikutus. ”Aina löytyy jotain hyvää ja innostavaa. Toisaalta korjattavaa voi löytyä yllättävistäkin paikoista. Henkilökohtaisen testipalautteen lisäksi jokainen saa selkeät ohjeet tavoitteelliseen harjoitteluun oman kuntotasonsa mukaan.”

Polkien ja punnertaen

Pasilan testiasemalla on viisi pyörää polkupyöräergometritestiä varten. Testi mittaa hengitys- ja verenkiertoelimistön kunnon. ”Se kertoo, kuinka paljon sydän jaksaa pumpata minuutissa happea lihaksiin. Testillä saadaan hyvät suuntaviivat harjoittelulle, kun tiedetään senhetkinen kuntotaso. Hyvä peruskunto säilyy, vaikka harjoitteluun tulisi taukoja. Hyvä peruskunto on kaiken a ja o. Säännöllisellä ja riittävän kuormittavalla liikunnalla sydänlihas kasvaa ja vahvistuu, jolloin se jaksaa yhdellä lyönnillä pumpata suuremman määrän verta väsymättä”, selvittää Kirsi.

Polkupyörätestissä testattava saa omat sykerajansa peruskestävyys-, vauhtikestävyys- ja maksimikestävyysalueiden harjoittelulle. ”Usein käy niin, että kun pitäisi kehittää peruskestävyyttä matalalla sykealueella, liikutaankin aivan liian kovaa. Silloin peruskunto ei parane. On tärkeää harjoitella monipuolisesti ja vaihtelevalla syklillä.”

Sykemittari ei ole välttämätön. ”Tunnustelemalla pulssiaan saa riittävän tiedon ja oppii vähitellen tunnistamaan omaa kuntoaan. Hyvä väli seurantatestaukselle on puolesta vuodesta vuoteen.” Koko testipakettiin kuuluvissa lihaskuntotesteissä arvioidaan vatsa-, selkä-, jalka- ja ylävartalon lihasten kuntotaso erilaisin liikkein.

Tässä järjestyksessä: ravinto, lepo ja liikunta

Lisäksi kokonaisuuteen kuuluu kehonmittaus. Se kertoo rasvaprosentit, lihasmassan, veden, viskeraalisen rasvan, rasvan ja lihaksen massan arvot. ”Tulokset ovat hyvä tuki hyvinvoinnin kokonaisuutta ajatellen. Siihen kuuluvat ravinto, lepo ja liikunta. Ja ehdottomasti tässä järjestyksessä. Oikea ravinto ja riittävä lepo pitävät vireystilan korkealla. Vasta niiden jälkeen tulee sopiva määrä liikuntaa ottaen huomioon aikaisemmat liikuntatottumukset. Jos kaksi ensimmäistä eivät ole kunnossa, ei liikuntaan ole yksinkertaisesti riittävästi paukkuja.”

”Monilla on ravinnossa suurimmat korjaustarpeet. Toisilla lepo ei ole riittävä kuormitukseen nähden tai liikunnan määrä jää pieneksi. Nämä kolme kulmakiveä ovat tie parempaan kuntoon.”

Lisätiedot ja varaukset