Sopiva annos stressiä innostaa ja vahvistaa, liika kuluttaa ja uuvuttaa. Liikunta on yksi tehokkaimmista keinoista palautua haasteista ja pitää stressi hallinnassa.


Mistä johtuu, että saan työt tehdyksi paremmin, kun on pieni stressi päällä?

Ihmisen elimistö vahvistuu ja kehittyy, kun sitä kuormitetaan sopivasti sekä henkisesti että fyysisesti. Hyvä stressi nostaa vireystilaa, lisää valppautta, tehostaa aivojen ja muun elimistön aineenvaihduntaa sekä vilkastuttaa verenkiertoa.

Voiko minulla olla piilostressiä, vaikka tuntuu, että olen innostunut ja jaksan kiireestä huolimatta ihan hyvin?

Työn imu on vahva, terveydelle positiivinen asia. Niin kauan kuin palautuminen sujuu hyvin ja varaat siihen tietoisesti aikaa, stressin ja rentoutumisen välinen tasapaino on kunnossa. Joskus ylikuormitusta ei tunnista itse, ja adrenaliinihumala koukuttaa. Pysähdys voi sitten olla äkillinen, tai läheiset ja työtoverit huomaavat ennen itseä, etteivät asiat ole kunnossa.

Mistä tiedän, jos stressiä alkaa olla liikaa?

Tavallisia hälytysmerkkejä ovat unihäiriöt. Unen saanti vaikeutuu, uni on katkonaista ja alat heräillä aamuyöstä. Aamuisin tuntuu, että olo ei ole yön jäljiltä virkistynyt.

Keskittymiskyvyn puute lisääntyy ja asioiden mieleen painaminen heikkenee. Joillakin stressiin liittyy vatsavaivoja. Sydämessä voi tuntua ylimääräisiä lyöntejä tai voi tulla päänsärkykohtauksia.

Pidemmälle edenneessä stressitilassa esiintyy masentuneisuutta, uupumisen tunnetta ja muita vakavampia oireita. Elimistön stressinsäätelyyn osallistuu hyvin monimutkainen systeemi hermostollisia, hormonaalisia ja immunologisia mekanismeja.

Miten voin suojella itseäni liialta stressiltä?

Tärkeää on, että huolehdit palautumisesta ja löydät itsellesi sopivat, terveelliset tavat purkaa paineita. Läheisten mielipiteet kannattaa ottaa vakavasti. Usein hyvä ystävä, työtoveri tai perhe huomaa, jos asiat eivät ole kunnossa.

Jos hälytysmerkkejä alkaa olla, mieltä askarruttavista oireista kannattaa keskustella asiantuntijan kanssa. Jo yksi tapaaminen voi selventää tilannetta. Myös työyhteisön ja läheisten ihmisten tuki voivat auttaa ottamaan tilanteen haltuun.

Auttaako liikunta selättämään stressin?

Liikunta auttaa palautumisessa ja on tehokas keino hallita stressiä. Terveen ihmisen kannattaa nollata elimistönsä stressijärjestelmiä hikoiluttavalla ja hengästyttävällä liikunnalla muutaman kerran viikossa. Normaali kunto on riittävä tavoite. Jos potee jotakin pitkäaikaissairautta tai käyttää lääkitystä, harjoitusohjelma kannattaa suunnitella asiantuntijan kanssa.

Mitä haittaa jatkuvasta, hivuttavasta stressistä on?

Jatkuva ylikuormitus kuluttaa elimistön puolustusjärjestelmiä, vaikka lyhyet stressipiikit vahvistavat sitä. Kova äkillinen järkytys voi aiheuttaa vaikkapa äkillisen sydämen toimintahäiriön, joka on onneksi hyvin palautuva.

Hyvin pitkäaikaisen stressin vaikutukset voivat kehittyä vuosien, jopa yli kymmenen vuoden aikana. Kuluttava stressi on yhteydessä esimerkiksi aineenvaihdunnan häiriöihin, sydän- ja verisuonitauteihin, kognitiivisiin toimintahäiriöihin sekä kroonisiin tulehdussairauksiin.

Miten kovasta stressistä pääsee eroon?

Kovan stressitilan purkaminen on hyvä aloittaa asiantuntijan kanssa. Stressitekijöiden vyyhti on usein sekoitus työn ja työn ulkopuolisen elämän ongelmia, joiden hahmottaminen on yksin vaikeaa. Mitä hankalampi stressitila on, sitä yksilöllisempää ja pitempiaikaisempaa fyysistä ja henkistä kuntoutusta tarvitaan.

Asiantuntija: erikoislääkäri Harri Lindholm, Työterveyslaitos

Miten sinä voit?

Sydämen syketietoon perustuvan Firstbeat Hyvinvointianalyysin avulla saat tietoa työn, vapaa-ajan ja levon vaikutuksista kehoosi. Näet, mitkä asiat elimistöäsi kuormittavat ja mitkä palauttavat. Hyvinvointianalyysi auttaa sinua hallitsemaan paremmin stressiä, parantamaan suorituskykyäsi, kehittämään fyysistä kuntoasi ja parantamaan elämänlaatuasi pienillä päivittäisillä valinnoilla.


  • Tee ajanvaraustiedustelu osoitteessa www.urheiluhallit.fi/firstbeat
  • Saat sykevälivaihtelua mittaavaan laitteen postitse tai noutamalla sen sovitusta paikasta. Ohjeet saat laitteen mukana.
  • Valitse itsellesi sopiva, kolmen vuorokauden yhtäjaksoinen mittausajankohta, mielellään kaksi arkipäivää ja yksi vapaapäivä. Laite kiinnitetään kahdella elektrodilla iholle.
  • Saat sähköpostitse linkin taustatietojen ja mittauspäiväkirjan täyttämiseen.
  • Kun mittaus on ohitse, palauta laite ja sovi tapaaminen yhteyshenkilön kanssa. Saat häneltä henkilökohtaiset raportit ja palautteen.
  • Hyvinvointianalyysin nyt tarjoushintaan 130 € (norm. 160 €). Tarjous on voimassa 28.2.2014 asti.
    Osta