Olen taas kerran saanut hyvän muistutuksen siitä, että terveys ei ole itsestäänselvyys. Tätä kirjoittaessa olen sohvalla, vasen jalka nostettuna tyynylle, toipumassa eilisestä polvileikkauksesta. Minulle tehtiin uusi eturistiside ja kierukkaa putsattiin. Polvi meni jalkapallossa. Onneksi meidän joukkue voitti. Se lohdutti hieman.

Kuntoutus on itsestä kiinni

Odotan malttamattomana, että saisin itseni pian kuntoon. Minulle muutamankin päivän flunssa on tylsää lepäämistä, puhumattakaan siitä, jos liikuntakyky menee pidemmäksi aikaa.

Leikkauksen tai muun sairauden jälkeen kaikille annetaan yleensä kirjalliset kuntoutusohjeet, osalle tarjotaan mahdollisuus fysioterapiaan. Kumpikaan keino näistä ei automaattisesti takaa, että tulee kuntoon. Kymmenen kerran fysioterapiakaan ei aina riitä, jos kotona ei ole omatoiminen. Itsekuntoutus on ensiarvoisen tärkeää. Ohjeet on oikeasti annettu tehtäviksi ja niitä tekemällä pystyy optimoimaan oman parantumisensa. Itse noudatan parhaillaan annettuja ohjeita. Tavoitteena on saada entistä ehompi polvi.

Liikunta voi hoitaa lääkettä paremmin

Olen törmännyt omavalmentajavuosieni aikana liian usein siihen, että rikkoontunutta kehon osaa ei ole kuntoutettu riittävästi. Ohjeita ei ole saatu ollenkaan tai ohjeita on noudatettu vain välttävästi. Vamman parantuminen ei vielä riitä, vaan useimmiten pitäisi aloittaa tehokkaampi kuntoutus eli omaehtoinen liikunta. Loukkaantuneen raajan lihakset tai yleiskunto ylipäänsä kun pääsevät heikentymään toipilasaikana.

Tämän päämäärän toteuttamiseen tarvittaisiin nykyistä parempaa yhteistyötä lääkäriasemien ja liikunta-alan toimijoiden kanssa, sillä moni kuntoutuja ei osaa ottaa askelta itsenäisesti. Kuntoutujille tulisi antaa selkeä liikuntaresepti liikkumisen aloittamiseen tai jatkamiseen.

Innostavaa ja käytännöllistä somehenkeä

Kun tein päivityksen Facebookiin tilanteestani, sain yllättävän paljon kannustusta ja positiivisia lausahduksia. Tuli hyvä olo ja usko siihen, että kyllä täältä taas noustaan.

Samanlainen positiivinen ja kannustava henki on myös Urheiluhallien Facebook-sivulla. Jos et vielä ole tykkääjä, niin suosittelen. Pysyt ajan tasalla kaikista uutisista, tarjouksista ja tapahtumista. Sinne myös tulee vinkkiä, milloin omaliikunta.fi-sivulle ilmaantuu uusia blogeja luettavaksi.

Urheiluhallit on nyt myös Instagramissa, joten saa tulla seuraajaksi ja laittaa vaikkapa omia kuntoilukuvia - hashtag #urheiluhallit.

Tiesitkö myös, että käytössäsi on mobiiliversio m.urheiluhallit.fi ja että kertamaksut voi ostaa kätevästi nettikaupasta sarja- ja kausikorttien lisäksi. Näin pääset suoraan porteista sisään liikkumaan.

Kuntouttamis- ja kuntoiluintoa!