Olitpa sitten juoksuharrastuksen aloittaja tai jo kokeneempi, juoksukurssilta saat opastusta oikeaan juoksutekniikkaan, ideoita juoksulenkeille sekä tukea omien tavoitteiden saavuttamiseen. Kaiken A ja O on ymmärtää kehittymisen pääperiaatteet. Kun niihin yhdistetään monipuolinen, ohjattu harjoittelu, löytyy juoksemisen riemu.

Valitse itsellesi sopivin kurssi

Urheiluhallien tarjonnasta löytyy kolme eritasoista juoksukurssia: aloitteleville suunnattu Tutustu Juoksuun -kurssi, jossa totutetaan kehoa kävelystä hölkkään siirtymiseen, sekä hieman edistyneempien Juoksustartti 1 ja Juoksustartti 2. Kurssien rakenne on kuitenkin sama: ensin kartoitetaan kuntotestin avulla sen hetkinen kuntotaso, johon kurssin harjoitukset sopeutetaan.

“Juoksustartit alkavat kuntotestillä. Siinä asiakkaalle selviää esimerkiksi omat sykerajat, sekä millä nopeudella tai sykkeillä tulisi juosta”, kurssin ohjaaja Veera Malmivaara kertoo. Omaa sykemittaria kurssille ei tarvita: niitä löytyy lainaksi jokaiselle osallistujalle.

“Asiakkaat usein yllättyvät kuinka hitaasti tulisi lähteä liikkeelle. Peruskestävyysharjoittelulla rakennetaan pohja järkevälle harjoittelulle, jolla mahdollistetaan kunnon kehitys. Aloittelijan yleisin virhe on juosta liian kovaa tai liian pitkiä lenkkejä. Liian kova kuormitus aiheuttaa helposti rasitusvammoja tai kropan kipeytymistä, jotka syövät motivaatiota tai pahimmassa tapauksessa estävät harjoittelun.”

Juoksukurssi on muutakin kuin juoksua

Esimerkiksi juoksustartti kakkoseen kuuluva ravitsemusneuvonta, henkilökohtainen ohjaus ja ryhmän tuoma tuki ovat niitä tekijöitä, joilla kurssilaisten kehitystä edesautetaan. Niistä onkin tullut paljon kiitosta. Ryhmät kokoontuvat yhteistreeneihin kerran viikossa. Näiden välillä toteutetaan omatoimisesti yhteistreenillä opittuihin asioihin perustuvia kotitehtäviä.

Tutustu Juoksuun sekä Juoksustartti 1 -kurssit päättyvät tavoitematkan (5 ja 10 km) juoksemiseen. Moni Juoksustartti 2 -kurssille osallistuva juoksee kurssin päätteeksi puolimaratonin. Näiden kurssilaisten kanssa käydään läpi, miten juoksukilpailuihin tulisi valmistautua. Aloituskerralla kartoitetaan asiakkaiden toiveita ja tavoitteita.

“Näin pyrimme huomioimaan asiakkaan yksilölliset tarpeet. Usein kurssilta haetaan vaihtelua omiin harjoituksiin tai parempaa nousujohteista juoksukuntoa. Annamme erilaisia vaihtoehtoja ja opastamme, miten harjoittelua tulisi rytmittää. Kurssilaiset voivat olla yhteydessä ohjaajiin sähköpostitse koko kurssin ajan. Usein kysytään, miten harjoituksia tulisi soveltaa, jos on ollut kipeänä tai ei pysty harjoittelemaan”, Malmivaara kertoo.

Vaikutusta myös elämänlaatuun

Kurssin päätteeksi kaikista harjoitteista tehdään kooste, jonka avulla harjoittelua voi jatkaa omatoimisesti. Kun on päässyt hyvään alkuun voi 10 kerran kurssista jäädä käteen elinikäinen harrastus. Monelle juoksun aloittamisen mukana on tullut kokonaan uudenlainen elämä: elämänlaatu kohenee, syö terveellisemmin, nukkuu paremmin ja jaksaa arjessa. Ja tietenkin nauttii keveistä kilometreistä lenkkipoluilla.


Ilmoittaudu juoksukurssille!

MÄKELÄNRINNE
Juoksustartti 2 – tavoitteena ½ maraton
ma klo 17.30-19.00 (31.8.-26.10.)
hinta 175 €

PASILA
Juoksustartti 1 – tavoitteena 10 km
to klo 17.30-18.30 (10.9.-19.11.)
hinta 160 €

Tutustu juoksuun – tavoitteena 5 km
to klo 16.30-17.15 (17.9.-26.11.)
hinta 115 €