Urheiluhalleilla kuunnellaan herkällä korvalla asiakkaiden palautetta – onpa kyse sitten siitä, että vesijuoksulle tarvitaan lisää tilaa, zumba ei enää innosta tai jostakin puuttuu vaatekoukkuja. Palveluita on kehitettävä ja tiloja huollettava ja uudistettava jatkuvasti, jotta ne vastaisivat asiakkaiden tarpeita.

Suomen suurin uimahalli, Mäkelänrinteen Uintikeskus, on peruskorjauksen jäljiltä entistä tilavampi. Uudistetut saunat ja pesutilat ovat suuremmat ja pukukaappeja on 300 enemmän. Kylmävesialtaat on poistettu pesutiloista, ja uusi 6–8-asteisella vedellä täytetty kylmäallas löytyy allasalueelta.

- Remontti valmistui etuajassa ja tuli lähes puoli miljoonaa euroa budjetoitua edullisemmaksi. Lisäksi työn laatu on mielestämme hyvä”, kertoo Urheiluhallien toimitusjohtaja Pekka Laitinen tyytyväisenä.

Merkittävät säästöt saatiin pääasiassa oman osaavan remonttiryhmän ansiosta.

- Toimimme sekä rakennuttajana että pääurakoitsijana. Pilkoimme urakat 20 osaurakkaan, joista teimme osan itse. Tehdyt uudistukset mahdollistavat myös sen, että uimahallia on nyt mahdollista laajentaa hyppytornin taakse.

Tulossa töölöläinen hyvinvointikeskus
Uimahalleihin kohdistuu kova rasitus suuren kävijämäärän, lämmön ja kosteuden takia. Mäkelänrinteessä ylitettiin 800 000 vuosittaisen kävijän raja vuonna 2014.

- Peruskorjausten ohella kaikissa halleissa on tehtävä vuosikorjauksia, suunniteltava tulevaa ja kehitettävä tiloja, jotta ne vastaisivat paremmin nykypäivän ja tulevaisuuden vaatimuksia, Laitinen sanoo.

Tänä vuonna aloitetaan 50-vuotiaan Töölön Urheilutalon peruskorjaus. Noin 10 miljoonaa euroa maksavan remontin yhteydessä uusitaan koko rakennus, saunat ja pesutilat, laajennetaan kuntosalia ja ohjatun liikunnan tiloja sekä lisätään allastilaa sen verran, mitä olemassa oleviin tiloihin mahtuu. Halli on suljettuna puolitoista vuotta, mutta hyvää kannattaa odottaa.

- Tavoitteena on tehdä hallista töölöläinen hyvinvointikeskus, Laitinen sanoo.

Puhtaus ja siisteys kunnia-asiana
Urheiluhallien omat siivoojat, laitosmiehet ja korjausryhmä huolehtivat päivittäin siitä, että tilat ja laitteet ovat kunnossa.

- Erityisesti uimahalleissa on tärkeää, että hygieniasta huolehditaan ja tiloissa on puhdasta. Se on meille kunnia-asia, Laitinen toteaa.

Asiakkailta toivotaan palautetta ja sitä kuunnellaan. Palaute on pääosin myönteistä, mutta myös parannusehdotuksia esitetään. Toiveet liittyvät usein yksityiskohtiin: halutaan lisää vaatekoukkuja, penkkejä, vuoroja. Toiveet toteutetaan mahdollisuuksien mukaan.

Ajan hermolla
Toimitusjohtaja ennustaa, että tulevaisuudessa palvelut monipuolistuvat entisestään.

- Ihmiset ovat aiempaa vaativampia ja trendit lyhyempiä. Esimerkiksi zumba oli joitakin vuosia sitten huippusuosittua, nyt sen kiinnostus on hiipunut. Meidän pitää olla ajan hermolla ja vastata asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Koko organisaatiomme on jatkuvan oppimisen ja uudistumisen tiellä, hän sanoo.

Uimahallit eivät ole enää pariinkymmeneen vuoteen olleet perinteisiä kuntouimahalleja, vaan monipuolisia vesiliikuntakeskuksia. Uinti on silti yhä Urheiluhallien peruspalvelu ja tukijalka. Uimahalli on jokaiselle kaupunginosalle tärkeä sosiaalinen kohtaamispaikka, joka aktivoi ihmisiä liikkumaan.

- Olemme pyrkineet edistämään monipuolista vesiliikkumista. Erilaisia uimakouluja on vuosien varrella toivottu lisää, ja nyt meillä pyörii 750 erilaista ryhmää vuodessa eri-ikäisille ja -tasoisille. Myös vesijuoksun suosio on kasvanut. Yli puolet vesiliikkujista on jo vesijuoksijoita, Laitinen toteaa.