Kuva: Kari Kuukka

Janne Karlssonille monipuolinen liikunta on kotikasvatuksesta kumpuava elämäntapa. Hänen kokemansa liikunnan ilo on niin vahvaa ja tarttuvaa, että Jannen johdolla työpaikan juoksukokoukset ovat viikoittaisia ja asiakkaita kutsutaan erilaisiin pelitapahtumiin. Kavereita kiireinen Janne tapaa yleensä jonkun liikuntalajin parissa. Hän tekee mieluiten asioita yhdessä toisten kanssa, ei yksin.
”Joku tykkää uida, toinen ei lähde uimahallille millään. Sillä mennään, mikä kaverille sopii. Itse kokeilen mielelläni kaikenlaista uutta. Siinä pääsee nauttimaan myös oppimisen ilosta. Perhosuintikurssi kuulosti jännittävältä, mutta äijäjoogatuntia kohtaan tunsin kyllä ennakkoon pikkuista epäluuloa”, Janne nauraa.

Monipuolisuus tuo tekemiseen mielekkyyttä

Kolmevuotiaasta laskettelurinteessä ja vesillä viihtyneen liikkujan lajikirjo on levinnyt laajaksi ja suoritustaso noussut kovaksi. Monipuolisuus tuo Jannen liikuntaan mielekkyyttä. Siksi hän ei uskoisi pärjäävänsä kilpaurheilijana, vaikka kilpaileminenkin kiinnostaa ja kilpailuvietti on helppo herättää. Sen hän huomaa nousseena sykkeenä esimerkiksi kentällä jalkapallo-ottelun alkuvihellystä odotellessaan.
”Kuntosali ja uinti ovat hyviä ja tehokkaita liikuntavaihtoehtoja, joita pystyy tekemään silloin kun itselle sopii. Juoksu ja pyöräily ovat hyötyliikuntaa parhaimmillaan. Samalla voi tutustua uusiin ympäristöihin. Oman harjoitteluni lisäksi käyn kerran viikossa triathlon-ryhmässä ja pyrin käymään myös ohjatussa jumpassa. Treenaan yleensä kuutena päivänä viikossa. Kovempien treenien tai kilpailujen jälkeen täytyy kuitenkin pitää useampi palautumispäivä.”

Aina kannattaa lähteä

Vaikka Janne on tuntenut aina vahvaa liikunnan iloa, ei hänellekään ole täysin vieras tilanne, jossa lähteminen tuntuu vaikealta.
”Olen kyllä oppinut sen, että aina kannattaa lähteä, kun se on aikataulullisesti mahdollista. Jos siitä huolimatta jää lähtemättä, se harmittaa. Ja sekin harmittaa, jos en vaikka flunssan takia pääse liikkumaan. Tosin liikunta lisää niin vahvasti fyysistä ja henkistä hyvinvointia, ettei sairaspäiviä juuri tule. Työpaikalla henkilöstön säännöllinen liikkuminen näkyy jaksamisena ja työssä viihtymisenä. Samalla tuottavuus lisääntyy. Käytämmekin kollegojen kanssa kolme tuntia viikoittaisesta työajasta yhdessä liikkumiseen.”