Urheiluhalleilla tehdään määrätietoista työtä ympäristön hyväksi. Energiaa ja vettä on säästetty ja sekajätteen määrää vähennetty jopa yli tavoitteiden.

Hupsista, valot ovat unohtuneet päälle, vaikka aurinko paistaa ulkona täydeltä terältä. Kiinteistöpäällikkö Ville Nummelin käy räppäämässä valot pois.
- Toimistoon voisi asentaa kytkimen, joka sammuttaa valot automaattisesti, kun on valoisaa, Ville suunnittelee.

Energiansäästö on yksi Urheiluhallien kolmesta meneillään olevan ympäristöohjelman kehittämiskohteista. Tavoitteena on, että yhtä asiakaskäyntiä kohden kuluu sähköä enintään kuusi kilowattituntia. Siihen päästiin jo viime vuonna paitsi valojen sammuttelulla, myös siirtymällä ympäristöystävällisiin ja vähemmän kuluttaviin LED-valoihin.
- Lisäksi laitteiden, kuten ilmanvaihtokoneiden ja vedenkäsittelykoneiden, käytössä pyritään tarpeenmukaiseen käyttöön. Laitteita ei huudateta koko aikaa täysillä, Ville sanoo.

Suurimmat sähkösyöpöt, kiukaat, saadaan lämpimiksi puolessa tunnissa yhtä hyvin kuin tunnissa ja ne voidaan kytkeä pois päältä heti, kun halli menee kiinni.

Myös uusiutuvan energian lisääminen kiinnostaa Urheiluhalleja.
- Meillä on paljon kattopinta-alaa, jota voisi hyödyntää aurinkosähkön tuottamiseen, Ville sanoo.

Yhteistyö Helenin, entisen Helsingin Energian, kanssa on vireillä ja aurinkosähkön tuotanto voi käynnistyä lähitulevaisuudessa.
- Olemme laskeneet, että voisimme tuottaa 17 prosenttia käyttämästämme sähköstä. Aurinkosähkö menee suoraan sähköverkkoon ja tuotanto hyvitetään sähkölaskullamme, Ville pohtii.

Vähemmän lotrausta

Veden kulutuksen vähentäminen oli tavoitteena jo aiemmassa ympäristöohjelmassa, mutta nyt tavoitetta on kiristetty.
- Aiemmin tavoitteemme oli pitää vedenkulutus alle sadassa litrassa kävijää kohden. Pääsimme siihen joka vuosi, joten tiukensimme tavoitteen 90 litraan, Ville sanoo.

Vettä säästyy hyvien säästösuuttimien ansiosta. Myös asiakkaita motivoidaan vedensäästöön erilaisilla kampanjoilla.
- Toivomme, että asiakkaat muistavat sulkea hanan peseytymisen jälkeen ja käyvät ripeästi suihkussa. Juoksevan veden alle ei kannata jäädä lämmittelemään, sauna on sitä varten, Ville muistuttaa.

Vedenkulutusta on vähennetty myös järkeistämällä altaiden tyhjentämistä. Allas tyhjennetään vain, kun siihen on hyvä syy, esimerkiksi vedenkäsittelytekniikan korjaaminen.
- Ennen altaat tyhjennettiin aina kesätauon aikana siivouksen takia, mutta se perinne on jäänyt kehittyneen puhdistustekniikan myötä historiaan, Ville toteaa.

Urheiluhallien uimahalleissa käy kymmenen prosenttia Suomen kaikkien uimahallien kävijöistä eli asiakaskäyntejä on noin 2,6 miljoonaa vuodessa. Isoilla asiakasmäärillä energian- ja vedenkulutuksella on iso merkitys.
- Paljon hyvää saadaan aikaan, kun henkilöstö osaa neuvoa ympäristöasioissa. Siksi meillä on jokaisessa hallissa ekotukihenkilö ja ympäristöasioita käsitellään hallipalavereissa, Ville sanoo.

Asiakkaat ovat tänä päivänä valveutuneita ja ympäristöasioista huolehtimista pidetään samalla tavalla itsestään selvyytenä kuin hyvää asiakaspalvelua.
- Ihmetys olisi varmasti suurta, jos alkaisimme vasta nyt tehdä ympäristöohjelmaa, Ville tuumii.

Ympäristötekoja

CASE JÄTE: Yli 60 % vähemmän sekajätettä
Lisäämällä lajittelua kaudella 2013 - 2015 onnistuimme vähentämään sekajätteen määrää halleissamme yli 60 %. Tulokseen vaikuttivat selkeät lajittelupisteet sekä henkilökunnan ja asiakkaiden käytännön teot.

CASE VESI: Alle 100 l / asiakas
Keskimääräinen vedenkulutus uimahalleissa yleisesti on noin 120 l / asiakas. Pääsemme halleissamme alle 100 l / asiakas ja tulevaisuuden tavoitteenamme on pienentää kulutus 90 l / asiakas. Olemme säätäneet suihkujen ja hanojen virtaamat optimaaleiksi - suuttimet on säädetty 9 l / minuutti entisen, jopa 15 litran sijaan.

CASE SÄHKÖ: 70 % energiansäästöä valaisimilla
Olemme vaihtaneet ja vaihtamassa kaikkien hallien valot led-teknologiaan. Aikaisemmin yhden palloiluhallin kulutus oli 22 kW / h ja kustannukset 9782 € / vuosi. Muutoksen jälkeinen kulutus on 6,6 kW / h ja kustannukset 2934 € / vuosi. Kustannussäästö on 70 % ja samalla valoteho on lisääntynyt 20 %:lla.

CASE VIESTINTÄ: 30 sekuntia riittää
Olemme toteuttaneet ”30 sekuntia riittää” -kampanjan yhteistyössä Ilmastoinfon kanssa jo muutaman kerran. Siinä pyritään kiinnittämään asiakkaiden huomio suihkussa vietettyyn aikaan. Peseytyminen muodostaa luonnollisesti ison osan hallin vedenkulutuksesta.