Kuva: Sebastian Dannberg

Urheiluhallien uimakouluvastaava ja yksityisuinteja antava Aki Hurula toivottaa kaikille mukavia uintihetkiä seuraavilla vinkeillään.

1. Hio tekniikkaa: virtaviivaisempi asento

Oikean tekniikan harjoitteleminen yksin on hyvin haastavaa, koska painottomassa tilassa emme hahmota omaa tekemistä yhtä hyvin kuin pinnalla. Pienetkin muutokset vaikuttavat uinnin sujuvuuteen, joten siksi tekniikalla on suuri merkitys. Yksi tärkeimmistä asioista on asento. Tavoitteena on saavuttaa mahdollisimman pieni veden vastus, jotta uinti olisi helppoa. Uintiasentoon vaikuttavia tekijöitä on valtavasti, mutta yksi kuntouimareita hyödyttävä muutos on pään asento. Monet uivat pää pinnalla, jolloin jalat roikkuvat liian syvällä. Tämä taas lisää veden vastusta ja uinnista tulee helposti raskasta.

Tee näin: Laske kasvot veteen niin, että pää pääsee lähes painottomaan tilaan veden nosteen ansiosta, vesiraja pään keskiosan tuntumaan. Selkäuinnissa katse kohti kattoa ja lähde liikkeelle pienellä liu’ulla sekä potkulla. Ponnista liukuun ja jatka uintia keskittyen pään asentoon uintityylistä riippuen.

2. Rentoudu – keskity hengitykseen

Vedessä on tärkeää pystyä säilyttämään rentous myös silloin, kun keho muuten alkaa väsyä ja vauhti hidastua. Tällöin yleensä liika yrittäminen aiheuttaa tekniikan heikkenemisen ja elimistön totaalisen väsymisen. Uinnissa rentouteen vaikuttavat monet tekijät - aina lihasten aktivoinnista liikeratojen hallintaan ja liikkuvuuteen. Hyvä keino löytää ripaus rentoutta omatoimisesti on keskittyä hengitykseen, etenkin väsymyksen tullessa. Pyri pitämään luonnollinen sisään- ja uloshengitys ja koita sen avulla rauhoittaa omaa tekemistä. Vältä pitkiä hengenpidätyksiä sekä liioiteltuja sisään- ja uloshengityksiä.

Tee näin: Kokeile 3 - 6 x 50 m rennosti kovaa omalla uintityylillä uiden, tauko päädyssä 6 - 8 puhallusta veteen säilyttäen uinnin hengitysrytmi.

3. Nauti virkistävän mukavasti

On hienoa ja mieltä virkistävää käydä uimassa juuri se matka, mikä siihen hetkeen tuntuu hyvältä ja uida sillä tyylillä, mikä tuntuu kivalta. Tämä virkistää niin kehoa kuin mieltä muiden arjen askareiden keskellä.

Tee näin: Sauno, käy uimassa tilanteeseen sopiva matka hymyssä suin ja pulahda poreisiin lopuksi. Ennen lähtöä kokeile kylmäkuuma-hoitoa kolme kertaa toistaen: kylmävesiallas – suihku – sauna – suihku. Lisää kylmävesialtaassa käytettyä aikaa fiiliksesi mukaan. Varmasti virkistyt!

Tutustu uimakoulutarjontaan.